Na rozdíl od naší ministryně Schillerové nebo předsedy České advokátní komory se domníváme, že si podnikatelé zaslouží, aby se k nim stát choval slušně. V situaci, kdy mnohým zcela zamezil v podnikání a mnoha jiným v důsledku nepředvídatelných kroků státu výrazně poklesly příjmy, je třeba, aby stát přijal za svoje kroky odpovědnost. Zatím se podnikatelé nedočkali čestného jednání ze strany vlády. Proto se domníváme, že je plně oprávněné, aby žádali náhrady.
Máme bohaté zkušenosti s odškodňováním podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti státu za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem. Rádi Vám pomůžeme i v této situaci. Nemůžeme Vám ale slíbit, že půjde o jednoduchý a rychlý proces. Spíše lze očekávat mnohaletý soudní proces.
Vláda se pokusila úskokem podnikatelům i fyzickým osobám znemožnit, aby mohli náhradu škody žádat. Domníváme se, ale že to není možné. Jak šel čas se zásahy do podnikání?
- Dne 14. 3. 2020 rozhodla vláda svým usnesením č. 82/2020 Sb. o zákazu maloobchodního prodeje a prodeje služeb v provozovnách (s výjimkami). Jednalo se o opatření podle § 5 písm. c) a § 6 odst. 1 písm. b) krizového zákona.
- Dne 23. 3. 2020 č. 127/2020 Sb. vláda toto krizové opatření zrušila s účinností k 24. 3. 2020, 6:00 (k tomu okamžiku by i bez zrušení uplynula jeho účinnost).
- Dne 23. 3. usnesením č. 127/2020 Sb. vláda „vzala na vědomí“mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 23. března 2020, č. j. MZDR 12746/2020-1, kterým byl prodloužen zákaz maloobchodního prodeje a prodeje služeb a některých dalších činností až na výjimky, a to na dobu do dne 1. dubna 2020 do 6:00 hod.
V médiích se následně objevila smršť zpráv ministryně Schillerové a premiéra Babiše, ze kterých vyplynulo, že k tomuto kroku vláda přikročila především proto, že zjistila, že by měla platit náhrady právnickým a fyzickým osobám podle § 36 zákona č. 240/2000 Sb., krizový zákon.
Podle našeho názoru stále platí, že musí být v souladu s § 36 poskytováno odškodnění. Bohužel vláda nebyla schopna přistoupit k masivní pomoci podnikatelům, proto jim nezbývá nic jiného než se pokusit získat náhradu za vzniklé škody soudní cestou.
Krátký právní exkurz
Vláda vyhlašuje nouzový stav podle ústavního zákona č 110/1998 Sb., o bezpečnosti. Po vyhlášení nouzového stavu se postupuje podle krizového zákona. Mj. se vydávají tzv. krizová opatření, tedy organizační nebo technická opatření určené k řešení krizové situace a odstranění jejích následků, včetně opatření, jimiž se zasahuje do práv a povinností osob.
Kromě krizového zákona umožňují zavést mimořádná opatření i jiné zákony. Ty dovolují vydávat tato opatření i tehdy, když není vyhlášen nouzový stav, ale nastala nějaká situace, která mimořádné opatření vyžaduje.
Podstatné pro uplatnění náhrady za přijatá opatření podle nás je, zda byl či nebyl vyhlášen nouzový stav. Jestliže byl, jsou podle našeho názoru všechna opatření, ať již ta, která jsou přijímána podle krizového zákona nebo zvláštních zákonů, krizovými opatřeními. Ustanovení § 9 odst. 4 písm. c) krizového zákona dokonce přímo ukládá ministerstvům a jiným ústředním správním úřadům, aby rozhodovaly o činnostech k řešení krizových situací a ke zmírnění jejich následků, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak,
Proto za škody vzniklé v příčinné souvislosti s těmito opatřeními náleží právnickým a fyzickým osobám náhrada. Není pravdou, že by se hradila jen věcná škoda. Naopak – podle § 36 odst. 1 lze žádat i náhradu ušlého zisku. V následujících odstavcích § 36 se pak specificky řeší náhrada věcné škody a náhrada újmy na zdraví. Újma na zdraví by tak byla hrazena např. medikům, pokud by jim byla uložena pracovní povinnost v nemocnicích a při výkonu této povinnosti by se nakazili nebo zranili.
Jak jsem ale již napsali, domoci se škody bude zřejmě složité. Stát by měl rozhodně preferovat smírné řešení celé situace a nabídnout podnikatelům dostatečné balíčky pomoci jako jinde v zemích EU nebo v USA.
Více o náhradě škody za krizový stav zde.
Pro podrobnější informace doporučujeme komentář ke krizovému zákonu: VANÍČEK, Jiří. Krizový zákon: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2017. Komentáře (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7552-787-5.