Dotaz: Je možné nechat ve veřejné vyhlášce osobní údaje?

Odpověď:

Doručování veřejnou vyhláškou upravuje zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, a to v § 25. Podle odstavce 2 se doručení veřejnou vyhláškou provede tak, že se písemnost, popřípadě oznámení o možnosti převzít písemnost, vyvěsí na úřední desce správního orgánu, který písemnost doručuje. To samozřejmě znamená, že se zveřejní i osobní údaje.

K tomu, zda je to přípustné, se vyjádřil Nejvyšší správní soud takto: „Současně je zapotřebí zdůraznit, že licence pro zpracování osobních údajů bez souhlasu subjektu zakotvená v § 5 odst. 2 písm. a) zákona o ochraně osobních údajů, resp. čl. 6 odst. 1 písm. c) a e) obecného nařízení o ochraně osobních údajů a § 5 zákona o zpracování osobních údajů se vztahuje pouze na situace, kdy je zpracování nezbytné pro dodržení (splnění) právní povinnosti správce, resp. pro splnění úkolu prováděného k tomu pověřeným správcem ve veřejném zájmu nebo při výkonu veřejné moci.

Tyto výjimky z obecné ochrany osobních údajů je zapotřebí vykládat restriktivně a lze je tedy uplatnit skutečně pouze v případě, kdy správce plní jemu uloženou, jasně definovanou právní povinnost, resp. plní jemu uložený úkol ve veřejném zájmu nebo při výkonu veřejné moci. Z § 25 odst. 2 in fine správního řádu vyplývá, že doručuje-li správní orgán veřejnou vyhláškou, je povinen vyvěsit doručovanou písemnost (resp. oznámení o možnosti tuto písemnost převzít) na úřední desku a zveřejnit ji způsobem umožňujícím dálkový přístup po dobu patnácti dnů.

Povinnost správního orgánu zveřejňovat danou písemnost po uplynutí stanovené doby z daného ustanovení nevyplývá, toto ustanovení tedy doručujícímu orgánu nezakládá oprávnění ke zpracování osobních údajů obsažených ve zveřejňované písemnosti poté, co nastoupí účinky doručení.

Pouhá vstřícná správní praxe a snaha důsledně chránit práva adresáta rozhodnutí o ukončení studia, jimiž stěžovatel ospravedlňuje zveřejňování rozhodnutí i po uplynutí doby stanovené v § 25 odst. 2 správního řádu, nemůže představovat důvod pro zpracování osobních údajů ve smyslu výše uvedených ustanovení, neboť se nejedná o právní povinnost stěžovatele ani o úkol při výkonu veřejné moci.“ (Rozsudek NSS ze dne 9. 12. 2022, čj. 5 As 52/2021 – 22)

Z uvedeného vyplývá, že po dobu, po kterou má být dle zákona veřejná vyhláška a písemnost zveřejněna, má úřad licenci k nakládání s osobními údaji a jejich zveřejňování. Po skončení této lhůty je třeba dokumenty anonymizovat. NSS tak potvrdil svoji vlastní praxi, kdy zveřejňuje na úřední desce po určitou dobu zcela neanonymizované rozsudky, včetně osobních údajů nezletilých dětí.

TENTO DOTAZ BYL ZVEŘEJNĚN V RÁMCI NAŠÍ VÝZVY: 365 ČLÁNKŮ NEBO DALŠÍ KOČKAPŘIJÍMÁME DOTAZY K ÚZEMNÍMU PLÁNOVÁNÍ, KTERÉ ZDARMA ZODPOVÍME.