Otázka: Pokud mi vedení města nedodá podklady, abych mohla zápis z rady pořídit v zákonné lhůtě 7 dní, co bych měla požadovat v písemném odůvodnění, které bych mohla předložit při kontrole MVČR nebo kraje? Kdo je zodpovědný za dodržení zákonné lhůty a jednacího řádu? Existuje případně za nedodržení lhůt sankce?

Odpověď:

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích stanoví v § 101 odst. 3, že rada obce pořizuje ze své schůze zápis, který podepisuje starosta spolu s místostarostou nebo jiným radním. V zápise se vždy uvede počet přítomných členů rady obce, schválený pořad schůze rady obce, průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení. Zápis ze schůze rady obce musí být pořízen do 7 dnů od jejího konání. O námitkách člena rady obce proti zápisu rozhodne nejbližší schůze rady obce. Zápis ze schůze rady obce musí být uložen u obecního úřadu k nahlédnutí členům zastupitelstva obce.

Nedodržení sedmidenní lhůty tedy není jen porušením jednacího řádu, ale i porušením zákona o obcích. Situaci by podle našeho názoru měl v souladu s 119 odst. 3 zákona o obcích v rámci obce řešit kontrolní výbor. Dále by se měl otázkou zabývat starosta (nebo tajemník), neboť nečinnost rady neumožňuje zaměstnankyni úřadu plnit její pracovní povinnosti. Vedle toho je to starosta, kdo řídí zasedání rady obce a kdo podepisuje zápis z jejích jednání (§ 103 odst. 5 zákona o obcích). On tedy odpovídá za jeho správnost a podle našeho názoru i za včasné vyhotovení. Nakonec by se měla věc řešit (pokud nebude na úrovni obce sjednána náprava) s ministerstvem vnitra v rámci dozorové činnosti, nicméně ministerstvo nejspíše pouze vyjádří v této věci svůj názor a doporučí obci, aby zápisy pořizovala řádně.

Ministerstvo vnitra k nedodržení lhůty a případnému postihu uvádí: „Nebude-li zápis v zákonné lhůtě pořízen, jedná se jednoznačně o porušení § 101 odst. 3 zákona o obcích, což bude v případě kontroly výkonu samostatné působnosti jedním ze zjištěných porušení zákona uvedených v protokolu o kontrole. Toto zjištěné porušení zákona je pak nutné na nejbližším zasedání zastupitelstva obce projednat a přijmout k němu opatřeni k odstranění nezákonného postupu a zamezení jeho opakování. Postih ve smyslu represivního zásahu nenastane, neboť nepořízení zápisu v zákonné lhůtě nezpůsobuje nezákonnost na schůzi rady obce přijatých usnesení, neboť usnesení jsou platná okamžikem jejich přijetí (ukončením hlasování), přičemž následné formální zaznamenání v zápisu nemá na jejich platnost vliv. Proto nebude zahájen dozor nad obsahem usnesení, rozhodnutí a jiných opatření rady obce v samostatné působnosti. Neexistence formálního zaznamenání přijatých rozhodnutí jde však k tíži obce, která nebude schopna prokázat jejich obsah ani splnění procedury pro jejich přijetí.“

TENTO DOTAZ BYL ZVEŘEJNĚN V RÁMCI NAŠÍ VÝZVY: 365 ČLÁNKŮ NEBO DALŠÍ KOČKAPŘIJÍMÁME DOTAZY K ÚZEMNÍMU PLÁNOVÁNÍ, KTERÉ ZDARMA ZODPOVÍME.