Zajímavou kauzu v těchto dnech rozhodoval Nejvyšší správní soud. Šlo o možnost vyměření poplatku za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace v situaci, kdy k faktickému zhodnocení pozemku došlo dříve, než nabyla účinnosti obecně závazná vyhláška obce zavádějící poplatkovou povinnost.

Krajský soud dospěl k závěru, že poplatková povinnost u poplatku podle § 10c zákona o místních poplatcích vzniká zhodnocením pozemku, tj. kolaudací vodovodního či kanalizačního řadu, a pokud v době zhodnocení pozemku nebyl poplatek obcí zaveden, poplatková povinnost nevznikne a nemůže vzniknout ani na základě následně vydané obecně závazné vyhlášky. NSS tento závěr potvrdil.

Obsah kasační stížnosti ministerstva financí

Proti rozsudku krajského soudu se bránilo ministerstvo financí (proti jehož rozhodnutí o platebním výměru z roku 2017 podala žalobu občanka mající zaplatit onen poplatek). Ministerstvo tvrdilo, že se sice ztotožňuje se soudem v otázce vzniku poplatkové povinnosti okamžikem právní moci rozhodnutí, kterým je kolaudována stavba vodovodu či kanalizace. Poplatníkem poplatku se však podle ministerstva vlastník pozemku stává ze zákona, nikoliv vydáním obecně závazné vyhlášky.

Ta jen deklaruje nastalý právní stav, tj. faktické dřívější zhodnocení pozemků. Obce navíc mohou zavést jen takové poplatky, které zákon stanoví, a poplatek za zhodnocení pozemku zákon předpokládá dosud (OZV, na základě které byl poplatek vyměřen, byla z roku 2016).  Nelze proto přijmout argument krajského soudu, že žalobkyně nemohla uložení poplatkové povinnosti očekávat. Podle názoru ministerstva vydala obec vyhlášku v přiměřené lhůtě od kolaudace.

Co k věci řekl NSS

Nejvyšší správní soud kasační stížnost ministerstva zamítl mj. s tímto odůvodněním (zdůrazňujeme, že NSS postupoval při řešení případu podle dnes již neúčinné právní úpravy.): „V projednávané věci vyměřil Obecní úřad Nový Jáchymov žalobkyni poplatek za zhodnocení jejích pěti pozemků možností jejich připojení na obecní stavbu kanalizace. Sporná je otázka, zda poplatková povinnost žalobkyni vůbec vznikla s ohledem na okamžik účinnosti vyhlášky až po rozhodné skutečnosti, tj. zhodnocení pozemků.

Stěžovatel namítá, že žalobkyni poplatková povinnost vznikla, jelikož poplatek byl obcí zaveden v přiměřeném časovém odstupu od okamžiku zhodnocení jejích pozemků… poplatková povinnost u poplatku podle § 10c zákona o místních poplatcích vzniká okamžikem zhodnocení pozemku, což je kolaudací stavby vodovodu nebo kanalizace, tj. kolaudací vodovodního či kanalizačního řadu…

V projednávané věci je dále nutné vycházet ze skutečnosti, že v rozhodné době nebyla v zákoně o místních poplatcích stanovena žádná lhůta pro vydání obecně závazné vyhlášky zavádějící poplatek podle § 10c zákona o místních poplatcích. Obecný § 14 zákona o místních poplatcích žádnou lhůtu pro zavedení místních poplatků neobsahuje a § 10c odst. 3 in fine zákona o místních poplatcích byl až novelou zákona o místních poplatcích provedenou zákonem č. 170/2017 Sb., která nabyla účinnosti 1. 7. 2017, upraven tak, že obec může obecně závaznou vyhlášku zavádějící tento poplatek vydat nejpozději v kalendářním roce, kdy nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí pro stavbu vodovodu nebo kanalizace vybudovanou obcí.“

NSS nakonec uzavřel věc takto: „Zpětné vyměření místního poplatku podle § 10c zákona o místních poplatcích na základě vyhlášky obce, která nabyla účinnosti až po rozhodném okamžiku kolaudace stavby vodovodu nebo kanalizace, nepředstavuje nepravou retroaktivitu působící toliko do budoucna. Jedná se naopak o retroaktivitu pravou, jelikož právní předpis působí do minulosti a zpětně mění následky právního vztahu nastalé přede dnem účinnosti předpisu. Obecně závazná vyhláška obce totiž zpětně s okamžikem kolaudace stavby kanalizace spojuje vznik poplatkové povinnosti, ke které ovšem původně z důvodu absence obecně závazné vyhlášky (nezavedení místního poplatku) nedošlo. Jak již bylo řečeno, taková pravá retroaktivita je nepřípustná.“

Závěr

Z popsaného rozsudku NSS je zjevné, jak komplikovaná a pro obce prakticky nepoužitelná byla úprava místních poplatků za zhodnocení pozemků možností připojení na vodovod nebo kanalizaci. I když došlo k novele zákona, která stanovila, že OZV musí být vydána v tom samém roce, kdy došlo ke kolaudaci stavby kanalizace, samosprávy naráží na mnoho a mnoho jiných aplikačních potíží s tímto poplatkem.

Bylo by jistě na místě zvážit celkovou změnu tohoto poplatku a možná jej spíše pojmout jako poplatek na rozvoj veřejné infrastruktury zatížené novou výstavbou. To je ale patrně hudba daleké budoucnosti. Zatím se obce musí smířit s tím, že se pokusí dostat investory k jednání o smlouvě o budování a financování potřebné infrastruktury.

 

Podle rozsudku NSS ze dne 22. 6. 2023, čj. 9 Afs 91/2021 – 25, dostupné na www.nssoud.cz

Více našich textů k problematice místních poplatků najdete zde.