Obce i vlastníci by měli vědět, že nový stavební zákon mohl slušně zamíchat i s platnými územními plány. Pokud totiž územní plán rozvoj nějaké lokality podmiňoval vydáním regulačního plánu, může se docela dobře stát, že od 1. 7. 2024 tato podmínka neplatí a může se stavět jen podle toho, co chce územní plán. Doporučujeme samosprávám i stavebníkům, aby si všechno dobře prověřili.

Šest let a dost

Stává se, že obce vydají územní plán a výstavbu ve vybraných zastavitelných plochách podmíní tím, že se nejdřív musí vydat podrobnější dokumentace – regulační plán, podle kterého se pak bude stavět. Pokud ale uplynulo více než šest let od okamžiku, kdy takový územní plán nabyl účinnosti, domníváme se, že už nelze vydání regulačního plánu nadále vyžadovat. Proč?

Nový stavební zákon říká v § 81 odst. 4, že územní plán může ve vybraných plochách nebo koridorech uložit vydání regulačního plánu jako podmínku pro rozhodování v území. Tento regulační plán musí nabýt účinnosti do 6 let od nabytí účinnosti územního plánu. Marným uplynutím stanovené lhůty pozbývá uvedená podmínka platnosti.

Starý stavební zákon nestanovoval lhůtu pro vydání regulačního plánu tak striktně. Pouze v § 43 odst. 2 říkal, že má být stanovena přiměřená lhůta. To si obce vykládaly různě a ne vždy nastavily lhůtu tak, aby byla maximálně šestiletá.

Některé části územních plánů se nesmí použít

Podle § 324 nového stavebního zákona platí, že ty části územních plánů vydaných podle starého stavebního zákona, které už nemohou být součástí územních plánů podle nového stavebního zákona, se jednoduše nepoužijí.  Při nejbližší změně územního plánu pak musí být z této dokumentace vypuštěny.

To znamená, že územní plány, které počítaly se lhůtou delší než 6 let pro vydání regulačního plánu, se ocitly v situaci, že podmínka vydání regulačního plánu od 1. 7. 2024 prostě neplatí. Stavebníci musí respektovat jen to, co je uvedeno v samotném územním plánu. To mnohdy znamená celkem divokou výstavbu bez pravidel.

Obce mají jen jednu možnost – co nejdříve vydat stavební uzávěru a začít pořizovat změnu územního plánu, ideálně přímo s prvky regulačního plánu, aby se už žádnou další územně plánovací dokumentací nemusely zabývat a aby byly problematické lokality řádně regulovány rovnou v tom nejdůležitějším dokumentu pro územní rozvoj obce – v územním plánu.

 

Rádi vám s kontrolou územního plánu pomůžeme. Umíme také řešit stavební uzávěry i zkontrolovat odůvodnění změn regulace v územních plánech z hlediska přiměřenosti zásahů do vlastnických práv.

Více našich textů  k problematice  územního plánování zde.