Jak se dalo očekávat, „slavnostně“ spuštěný Národní geoportál územního plánování vůbec nefunguje, alespoň podle informací, které se do naší advokátní kanceláří dostávají od obcí. Protože nový stavební zákon vymyšlený předními experty z řad advokátů na takovou maličkost nepamatoval a zveřejňování návrhů územních plánů a stavebních uzávěr důsledně navázal právě a jen na geoportál, dostaly se samosprávy do úzkých. Nemohou totiž pokračovat v procesech územního plánování a nemají, jak by ochránily svoje území před nežádoucí výstavbou.

Kde je řešení?

Je otázkou, jak to řešit – mají obce po partyzánsku dát návrh stavební uzávěry prostě na úřední desku svoji a má totéž učinit pořizovatel, přičemž budou všichni jen doufat, že jim to soudy pod palbou investorských „žalob“ uznají? Nebo mají starostové prostě jakoukoliv snahu o řešení územního rozvoje vzdát, dovolit postavit kde co a nestarat se o nic?

Absurdní také je, že je v geoportálu vedena v seznamu zástupců pořizovatelů územně plánovací dokumentace jen hrstka lidí. Obce přitom od 1. 7. 2024 nemohou nechat územní plán pořizovat jen tak někoho, ale musí mít smlouvu právě s člověkem z tohoto seznamu a navíc musí dostat k výkonu pořizovatelské činnosti „posvěcení“ od krajského úřadu. Bez toho si způsobí jen velké potíže, neboť nikdo neví, jak budou soudy na tyto procesní pochybení (kdy by měly obce létajícího pořizovatele, jenž by v seznamu nebyl, nebo by neměly vše odsouhlasené od krajského úřadu) nahlížet.  Geniální nový stavební zákon, který měl dle reklamních sdělení všechny procesy tak báječně zjednodušit, totiž nemyslel ani v nejmenším na to, že by dal obcím a hlavně ministerstvu alespoň nějaké přechodné období, aby si vše tak nějak sedlo.

Otázkou je, zda by samosprávy neměly pomýšlet na žaloby na náhrady škod… a zda by ministerstvo nemělo přiznat, že nový stavební zákon z dílny „expertů“ je prostě tragickým debaklem a byl jím od počátku.

Více  našich článků k problematice územního plánování zde.