Některé obce se nacházejí právě teď ve složité situaci, pořizují totiž stavební uzávěru a trefily se s celým procesem do okamžiku, kdy se přechází ze starého stavebního zákona na ten nový. Důležitou otázkou je, podle kterého předpisu mají postupovat. Že nejde o problém akademický dokládá zejména fakt, že podle starého stavebního zákona se stavební uzávěry pořizovaly v přenesené působnosti, zatímco podle nového tato agenda spadá do působnosti samostatné, což je značný rozdíl.

Co říkají přechodná ustanovení?

V přechodném ustanovení nového stavebního zákona (§ 326 odst. 5) je uvedeno: „Bylo-li přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona zahájeno pořizování územního opatření o stavební uzávěře nebo územního opatření o asanaci území, dokončí se podle dosavadních právních předpisů. Ustanovení § 123 odst. 3 se použije obdobně.“

Otázkou je, co se v případě stavební uzávěry rozumí „zahájením pořizování“. Stavební předpisy k tomu nic bližšího neříkají a obecný předpis – zákon č. 500/20004 Sb., správní řád počítá v § 172 odst. 1 rovnou s tím, že se návrh připraví, projedná s dotčenými orgány a poté se doručí veřejnou vyhláškou (vyvěšením na úřední desce). Z toho by se dalo usuzovat, že v situaci, kdy jde o řízení zahajované z moci úřední, je zahájeno až doručením této veřejné vyhlášky. Současně ale platí, že o pořízení stavební uzávěry rozhoduje rada a řízení by také mohlo být zahájeno už okamžikem, kdy bylo schváleno příslušné usnesení tohoto orgánu (zastupitelstva, pokud se rada nevolí).

Příklad z praxe a názor MMR

Zastupitelstvo jedné středočeské obce rozhodlo o pořízení stavební uzávěry koncem května 2024. Hned poté úřad začal s přípravou návrhu stavební uzávěry, ale dotčeným orgánům byl návrh rozeslán až po 1. 7. 2024, tedy po účinnosti nového stavebního zákona, tudíž ani nemohlo dojít k úpravě návrhu podle stanovisek a k jeho doručení veřejné vyhlášky, jak je to popsáno výše a k zahájení vlastního řízení o opatření obecné povahy před 1. 7. 2024.  proto se obec obrátila na ministerstvo pro místní rozvoj.

To jí odpovědělo: „Z uvedeného vyplývá, že pro postup pořízení územního opatření o stavební uzávěře je rozhodné datum zahájení pořizování, přičemž tímto je nutné vnímat den rozhodnutí zastupitelstva obce o pořízení územního opatření. Vzhledem ke skutečnosti, že zastupitelstvo obce rozhodlo o pořízení územního opatření o stavební uzávěře dne 27. 5. 2024, dokončí se pořízení tohoto opatření podle dosavadních právních předpisů, a tedy podle předchozího stavebního zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.“

Podle sdělení MMR ze dne 17. 7. 2024, čj. MMR-52429/2024-81.

Více našich článků ke stavebním uzávěrám najdete zde.