Otázka: Je skutečnost, že naše město uzavřelo plánovací smlouvu s developerem důvodem, proč by měl být vyloučen náš stavební úřad z rozhodování o záměru tohoto investora?

Odpověď:

Správní soudy dovodily, že pokud je překročena určitá kritická míra systémového rizika podjatosti, musí být z rozhodování určité věci vyloučeny všechny úřední osoby příslušného správního orgánu, včetně osoby stojící v čele úřadu, neboť v důsledku jejich zaměstnaneckého poměru k obci nebo kraji, který má k projednávané věci vztah, existuje reálné riziko, že by jejich postoj k věci mohl být ovlivněn i jinými než zákonnými prostředky.

Současně Nejvyšší správní soud poukazuje na to, že „signálem nadkritické míry „systémového rizika podjatosti“ zpravidla nebude samotný fakt, že rozhodnutí orgánu územního samosprávného celku bude mít dopad na tento celek. Proto např. nebude zpravidla důvodem k pochybám o nepodjatosti úředníka územního samosprávného celku samotná skutečnost, že jím vydané stavební povolení se dotkne majetkových či jiných zájmů obce, v níž bude stavba uskutečněna (typicky tím, že stavba bude zbudována na pozemku obce či na pozemku s obecními pozemky sousedícím), půjde-li o běžné, obecně vzato nekontroverzní a v měřítkách daného územního celku ve své podstatě nevýznamné dotčení.“ (usnesení rozšířeného senátu NSS č.j. 1 As 89/2010 – 119 ze dne 20. 11. 2012)

To se podle našeho názoru uplatní také ve vztahu k plánovacím smlouvám a jiným smlouvám o spolupráci uzavřeným mezi samosprávou a investorem. Pokud lze (mj. i ze smlouvy) dovodit značný zájem samosprávy na daném záměru, lze uvažovat o tom, že se systémová podjatost uplatní. Tak tomu bylo např. ve věci spalovny Chotíkov (rozsudek NSS dne 2. 6. 2015, č. j. 7 As 57/2015-80), kde Plzeňský kraj uzavřel smlouvu o podpoře daného záměru.

Naproti tomu v situaci, kdy je uzavírána standartní smlouva o spolupráci či plánovací smlouva, která se navíc řídí přijatými zásadami pro jednání s investory a nejedná-li se o smlouvu vybočující z běžně takto uzavíraných smluv, nemusela by být nadkritická míra systémového rizika podjatosti překročena. Jasnější rozlišení ale budou zase muset stanovit až soudy.

Všechny zodpovězené dotazy najdete zde.