K soudu v Ústí nad Labem se dostal návrh nespokojeného přípravného výboru, skrze který se jeho členové domáhali, aby  soud vyhlásil konání referenda o otázce „Má obec Braňany při výkonu své samostatné působnosti využít všech zákonných prostředků (zejména z titulu schvalování územního plánu, účastníka správních řízení a vlastníka pozemků), aby zabránila těžbě kamene v oblasti Braňany – Červený vrch?“ v termínu konání voleb do krajského zastupitelstva Ústeckého kraje ve dnech 20. 9. 2024 od 14 hod. do 22 hod. a 21. 9. 2024 od 8 hod. do 14 hod. Návrh byl zamítnut.

Popis případu

Návrh na konání místního referenda doručil přípravný výbor dne 10. 5. 2024 na Obecní úřad obce Braňany. V době podání návrhu nebyl přípravnému výboru znám termín konání voleb do krajského zastupitelstva Ústeckého kraje, ten byl vyhlášen prezidentem republiky až dne 27. 5. 2024. Zmocněnci přípravného výboru bylo písemně doručeno oznámení, že návrh referenda bude předložen radě obce a zastupitelstvu obce. Dne 11. 6. 2024 bylo vyvěšeno oznámení o konání zastupitelstva obce Braňany. Toto zastupitelstvo se konalo dne 19. 6. 2024 s jediným bodem programu – stanovení termínu konání referenda. Zastupitelstvem byl termín konání referenda stanoven na pondělí 2. 9. 2024 v době od 14 hod. do 22 hod.

Právě toto datum v návrhu předloženém zastupitelstvu přitom přípravný výbor pro konání referenda požadoval. U soudu se pak snažil přípravný výbor tvrdit, že to úplně nemyslel tak, že datum má být fixní, a že vybral datum 2. 9. 2024 z důvodu časové tísně. Obával se, že ze strany obce dojde k úkonům, které by mohly zmařit účel referenda. Dále přípravný výbor tvrdil, že době jednání zastupitelstva obce již byl znám termín voleb do zastupitelstev krajů a zmocněnec přípravného výboru mohl být vyzván k jednání o termínu referenda.

Soud neměl pro vytáčky pochopení

Soud řekl: „Navrhovatel ve svém návrhu podaném soudu navrhoval vyhlášení referenda o předmětné otázce ve dnech 20. 9. 2024 a 21. 9. 2024 tak, aby se referendum konalo současně s konáním voleb do zastupitelstev krajů. Stanovení termínu, ve kterém se má vyhlášené referendum konat, je upraveno v § 15 zákona o místním referendu. V tomto ustanovení je uvedeno, že místní referendum se koná nejpozději do 90 dnů po dni jeho vyhlášení, není-li v návrhu přípravného výboru uvedena doba pozdější. Dnem vyhlášení místního referenda je první den vyvěšení usnesení zastupitelstva obce o vyhlášení referenda na úřední desce obce.

Z předložené dokumentace k místnímu referendu vyplývá, že přímo v návrhu přípravného výboru na konání místního referenda předloženého dalšímu účastníkovi bylo stanoveno zcela konkrétní datum konání místního referenda, a to datum 2. 9. 2024. Právě na toto datum bylo předmětné referendum zastupitelstvem obce vyhlášeno. Bylo tedy plně vyhověno návrhu přípravného výboru obsaženému v podaném návrhu na konání místního referenda. Podle judikatury Nejvyššího správního soudu má přípravný výbor právo na to, aby zastupitelstvo obce vyhlásilo místní referendum v termínu podle jeho návrhu, a tomuto právu je poskytována soudní ochrana v případě, že místní referendum bylo zastupitelstvem sice vyhlášeno, ale v jiném než požadovaném termínu… zastupitelstvo obce se nicméně může od návrhu přípravného výboru odchýlit a vyhlásit místní referendum v jiném než navrhovaném termínu, pokud osvědčí, že pro konání místního referenda v jiném termínu jsou dány přesvědčivé důvody. Přitom je třeba upřednostnit takový termín, jenž zvýší pravděpodobnost, že výsledky referenda budou (co do účasti) platné, což se přirozeně nabízí, koná-li se místní referendum souběžně s volbami…

Na tomto místě je však nutné zdůraznit, že pokud zastupitelstvo zamýšlí vyhlásit místní referendum v jiném termínu, než navrhoval přípravný výbor, musí být termín konání v souladu s § 15 odst. 1 zákona o místním referendu stanoven nejpozději do 90 dní od jeho vyhlášení. Pouze v případě, že to navrhne přípravný výbor, může být tato lhůta překročena. Z předložené dokumentace vyplývá, že vyhlášení místního referenda bylo zveřejněno na úřední desce obce Braňany dne 20. 6. 2024. Posledním dnem devadesátidenní lhůty dle § 15 odst. 1 zákona o místní referendu byl den 18. 9. 2024. Přestože v době projednávání návrhu přípravného výboru zastupitelstvem obce tedy již byl znám termín konání voleb do zastupitelstev krajů, nebylo možné stanovit termín konání místního referenda bez přihlédnutí k termínu navrhovanému přípravným výborem na dny konání voleb 20. 9. a 21. 9. 2024, neboť by tím došlo k překročení zákonem stanovené 90denní lhůty.“

Doporučení: chcete referendum? Poraďte se s odborníky

Z celého případu plyne jediný závěr – pokud už vynaložíte nemalé úsilí pro sběr podpisů, aby se mohlo konat místní referendum, pak si vezměte k ruce odborníka, aby vám jednak pomohl s vhodnou formulací otázky a aby vám taky poradil s procesními otázkami. Vážně to stojí za to. Soud to ostatně sám potvrzuje: „K poukazu navrhovatele, že v době podání návrhu na konání místního referenda mu nebyl znám termín konání voleb, a proto jej nemohl do návrhu uvést, soud podotýká, že navrhovateli nic nebránilo formulovat návrh termínu konání místního referenda obecně s tím, že navrhuje termín jeho konání souběžně s termínem konání blížících se voleb do zastupitelstev krajů…  

Z návrhu přípravného výboru kromě zcela konkrétního návrhu na konání referenda dne 2. 9. 2024 nijak nevyplývá, že by záměrem přípravného výboru bylo konat referendum současně s termínem konání voleb do zastupitelstev krajů.“ Kdyby se přípravný výbor poradil s právníkem, jistě by to celé dopadlo úplně jinak.

 

Podle rozsudku KS Ústí nad Labem, čj. 116 A 1/2024 – 19 ze dne 24. 7. 2024.

Více našich článků k místnímu referendu najdete zde.