Ne každý zaznamenal jednu důležitou změnu v oblasti územního plánování, a to novinky v zahájení procesu změn územního plánu. Pokud by obce postupovaly při rozhodování o pořízení změn stejně jako doposud, mohou se dostat do nepříjemných problémů, a to nejen se samotnou změnou, ale kupř. i se stavebními uzávěrami na takovou změnu navázanými. Proto doporučujeme k přečtení náš nový článek.

Stavební zákon a změny územního plánu

Stavební zákon č. 283/2021 Sb. rozlišuje mezi postupem pro pořizování nové územně plánovací dokumentace (dále budeme hovořit jen o územním plánu) a její změny. Pro nový územní plán v § 87 odst. 1 a 2 říká, že o pořízení rozhoduje zastupitelstvo obce, a to z vlastního podnětu. Na základě rozhodnutí o pořízení pak pořizovatel v součinnosti s určeným zastupitelem zpracuje návrh zadání.

V případě změny územního plánu upravuje postup § 108 an. stavebního zákona a je třeba jednak rozlišovat mezi tím, zda jde o změnu pořizovanou na základě zprávy o uplatňování nebo na základě podnětu. Teď se budeme věnovat jen těm z podnětu.

Takový podnět může pocházet buď od obce samé nebo jej může zastupitelstvu dát několik subjektů:

  • oprávněný investor,
  • orgán veřejné správy,
  • občan obce nebo osoba, která má vlastnická nebo jiná věcná práva k pozemku nebo stavbě na území obce.

Podnět může obsahovat i návrh zadání a stanoviska orgánu ochrany přírody z hlediska dotčenosti lokalit NATURA 2000 a stanovisko příslušného orgánu k tomu, zda bude třeba posuzovat návrh změny z hlediska vlivu na životní prostředí.

Podnět, který neobsahuje návrh zadání a stanoviska (a současně nejde o podnět zastupitelstva)

Pokud dá podnět neobsahující návrh zadání a stanoviska některý z výše uvedených subjektů a nejde o podnět samotné obce, tak se podnět vyhodnotí v rámci zprávy o uplatňování územního plánu (§ 109 odst. 5 v kombinaci s § 107 odst. 2 písm. f) stavebního zákona).

Podnět obsahující návrh zadání a stanoviska (lhostejno zda podnět zastupitelstva nebo jiného uvedeného subjektu)

V souladu s § 109 odst. 5 se podnět, návrh zadání a stanoviska předají pořizovateli, který  je posoudí a je-li vše v pořádku, předá návrh zadání zastupitelstvu, které pak podle § 11 odst. 3 může rozhodnout konečně o pořízení změny a schválí její zadání (dále se už postupuje obdobně jako u pořizování nového územního plánu).

Pokud není podnět s návrhem zadání v pořádku, v souladu s § 110 odst. 2 stavebního zákona jej pořizovatel odloží a informuje toho, kdo podnět dal a zastupitelstvo.

Podnět zastupitelstva bez návrhu zadání

Zastupitelstvo jediné může dát pouze podnět na změnu územního plánu a i když k němu nemá návrh zadání a stanoviska, nemusí se čekat až na zprávu o uplatňování územního plánu, aby se změna posunula dál.

Podnět se předá pořizovateli a ten podle § 111 odst. 1 stavebního zákona zpracuje ve spolupráci s určeným zastupitelem návrh zadání a zajistí stanoviska. Poté je návrh zadání předložen zastupitelstvu, které může rozhodnout o pořízení změny a schválit její zadání. Poté se postupuje opět obdobně jako u pořizování nového územního plánu. Rozdíl jen v tom, že po vydání změny je třeba, jak tomu bylo doposud, zpracovat úplné znění územního plánu, potřebné dokumenty musí pořizovatel vložit do národního geoportálu územního plánování a veřejnou vyhláškou vše oznámit na své úřední desce (nikoli na úřední desce obce, pokud samozřejmě není pořizovatelem její orgán).

Vliv rozhodnutí o pořízení změny na stavební uzávěru

Zdůrazňujeme, že okamžik rozhodnutí o pořízení změny podle § 111 odst. 3 stavebního zákona (tj. nikoliv rozhodnutí o schválení podnětu na změnu) má významný dopad na pořizování stavební uzávěry, která by na tuto změnu územního plánu měla být navázaná.

Podle § 123 odst. 1 stavebního zákona totiž platí: Územním opatřením o stavební uzávěře se omezuje nebo zakazuje v nezbytném rozsahu stavební činnost ve vymezeném území, pokud by mohla ztížit nebo znemožnit jeho budoucí využití podle připravované územně plánovací dokumentace, jestliže bylo rozhodnuto o jejím pořízení nebo o pořízení její změny, nebo podle jiného rozhodnutí nebo opatření v území, jímž se upravuje využití území.

Je podle našeho názoru důležité o tom, že se bude pořizovat stavební uzávěra, rozhodnout až v okamžiku, kdy bylo skutečně rozhodnuto o pořízení změny územního plánu, jinak by totiž logicky nebylo k čemu pořizovat stavební uzávěru, kdyby nebyl zahájen proces pořízení změny. I když se ze stavebního zákona může zdát, že by mohlo postačovat, aby po okamžiku rozhodnutí o pořízení změny nabyla stavební uzávěra účinnosti, nedoporučujeme postup, kdy by bylo nejprve rozhodnuto o pořízení uzávěry, pak by se připravila, poté by se rozhodlo o pořízení změny a následně by byla stavební uzávěra vydána. Je to nelogické – obec by měla vědět, za jakým účelem stavební uzávěru pořizuje a řádně to vysvětlit v jejím odůvodnění.

Více našich textů k územnímu plánování najdete zde.