Nový stavební zákon je napsaný prostě v lecčem špatně, o tom se nedá pochybovat (asi hlavně proto, že jej tvořili advokáti na zakázku Hospodářské komory, a nikoliv zkušení legislativci). Těm, kdo jej musí v praxi aplikovat, hází jen klacky pod nohy a řadu nástrah připravil i pro samosprávy. Jednou z nich je fakt, že přestaly existovat regulační plány na žádost. Problém to je pro územní plány, které další rozvoj a výstavbu podmínily právě pořízením regulačního plánu na žádost.

Části  územních plánů se již nepoužijí

Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon v § 324 říká: „Části územně plánovací dokumentace vydané podle zákona č. 183/2006 Sb., které nemohou být podle tohoto zákona její součástí, se nepoužijí a při nejbližší změně musí být z této dokumentace vypuštěny; toto vypuštění nepodléhá posuzování vlivů na udržitelný rozvoj území. Vyhodnocení vlivů, které se vztahuje k původní územně plánovací dokumentaci, se neupravuje.

Podle nového stavebního zákona nemohou být regulační plány na žádost součástí územně plánovací dokumentace, podobně jako například dohody o parcelaci. Proto logicky požadavek na pořízení regulačního plánu na žádost nemá od 1. 7. 2024 žádný dopad na rozhodování v území a investoři musí splnit pouze ta pravidla, která plynou přímo z územního plánu. Ta ale nebývají dostatečně konkrétní, a proto může celkem snadno dojít ke zvlčení výstavby.

Vydané regulační plány na žádost se považují za regulační plány podle nové úpravy

Ve vztahu k regulačním plánům na žádost obsahuje nový stavební zákon ještě jeden paragraf, ten ale potvrzuje jen výše uvedené. V § 321 odst. 4 se uvádí: „Regulační plán pořízený na žádost přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se po dobu jeho platnosti, nejdéle však do 31. prosince 2025, považuje za regulační plán vydaný podle tohoto zákona. Jeho změny lze pořizovat pouze na podnět toho, komu přísluší vykonávat práva z něj vyplývající.“

Z toho plyne, že se od 1. 7. 2024 počítá po omezenou dobu jen s těmi regulačními plány na žádost, které byly pořízeny ještě za účinnosti zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon (sem přitom spadají s ohledem na § 323 odst. 9 nového stavebního zákona i ty regulační plány na žádost, u kterých bylo před 1. 7. 2024 zahájeno veřejné projednání návrhu). O regulačních plánech na žádost, které ještě nebyly pořízeny, nový stavební zákon mlčí a nikde nekonstatuje, že by se po určitou dobu považovaly za regulační plány a že by snad byla podmínka jejich pořízení obsažená v územním plánu nadále použitelná.

MMR se snaží o jiný výklad, ale ten  nemá v zákoně oporu

Na tomto faktu nic nezmění ani snaha ministerstva pro místní rozvoj uvedené popírat poněkud absurdními výklady obsaženými na stránkách Národního geoportálu územního plánování, kde se uvádí následující:

To, co tvrdí ministerstvo, totiž nemá žádnou oporu v novém stavebním zákoně a lze jen odhadovat, že si to asi tak nějak původně úředníci představovali, jen se nový stavební zákon holt nepovedl.

Obce musí situaci co nejdříve řešit, a to změnou územního plánu, která buď bude pořízena rovnou s prvky regulačního plánu, nebo přinese do území jinou vhodnou regulaci směřující k uměřenému stavebnímu rozvoji.

Více našich článků k územnímu plánování najdete  zde.