Otázka: Lze zakázat v územním plánu tepelná využívající podzemní vodu?

Odpověď:

Na webových stránkách ministerstva pro místní rozvoj je zveřejněna metodika s názvem „Povolování a užívání tepelných čerpadel podle zákona č. 283/2021 Sb.“ Materiál se vztahuje na tepelná čerpadla, která využívají tepelnou energii z venkovního vzduchu, z horninového prostředí prostřednictvím k tomu zhotovených vrtů, půdní vrstvy, z podzemní vody prostřednictvím k tomu zhotovených vrtů a vodního toku nebo vodní nádrže.

Pokud jde o otázku, zda lze omezit povolování čerpadel využívajících energii podzemní vody, tak i v samotné metodice se totiž uvádí, že „tepelné čerpadlo využívající energetický potenciál podzemní vody může v některých případech představovat riziko pro zásoby podzemní vody. Proto je před realizací záměru nutná pečlivá předprojektová příprava.“ Podle našeho názoru se právě z tohoto faktu dá vyjít v územním plánu. Soudy už totiž dovodily, že kvůli nutnosti reagovat na probíhající změnu klimatu může územní plán zakázat realizaci individuálních studen zásobování vodou a naopak žádat, aby k výstavbě mohlo dojít až poté, co bude v lokalitě realizován vodovod.

Konkrétně soudci krajského soudu řekli:“ „Pakliže navrhovatelka chtěla svůj projekt zásobovat vodou z individuálního zdroje, je to v rozporu s rozhodnutím odpůrkyně o uspořádání koncepce veřejné infrastruktury. V obavě související s prohlubujícím se stavem sucha a rizikem vysychání studní nechce odpůrkyně připustit, aby „salámovým“ odčerpáváním podzemních vod jednotlivými stavebníky došlo ke ztrátě vody ve stávajících či nových studních. Protože si je odpůrkyně vědoma, že uvedená podmínka fakticky blokuje výstavbu, aktivně pracuje na jejím splnění…

Soudu je z úřední činnosti známo, že v obcích v přímém sousedství… či blízkém okolí odpůrkyně… existují problémy se zásobováním vodou ze zdrojů podzemní vody pro veřejnou potřebu. Z uvedených řízení soud má soud též znalost o tom, že reálně dochází k budování nových přípojek a zřizování nových vrtů. Existenci obecně nepříznivé vodohospodářské situace posledních let v souvislosti s dlouhotrvajícími suchy a negativní prognózy budoucího vývoje způsobené klimatickou změnou pak soud považuje za notorietu.“

NSS k tomu jen dodal: „Odpůrce akcentoval zejména zachování venkovského charakteru obce, zabránění rozsáhlému nárustu obytné výstavby, proti čemuž se postavila rovněž široká veřejnost. Odpůrci nelze podsouvat ani nic nekalého na tom, že upřednostnil nutnost navýšení kapacity veřejného vodovodu a ochranu stávajících obyvatel před rizikem poklesu tlaku ve veřejném vodovodu, resp. ochranu stávajících individuálních zdrojů vody. Snaha a cíl odpůrce nepřipustit v obci výraznou změnu její urbanistické struktury a charakteru její zástavby, resp. zabránit nástupu zástavby příměstského a městského charakteru, je zcela ospravedlnitelná a legitimní.“ (Podle rozsudku NSS čj. 5 As 278/2022 – 66 ze dne 12. 1. 2024 a rozsudku KS Praha čj. 43 A 47/2022-62 ze dne 22. 9. 2022)

Pro vaši představu, takto vypadala část odůvodnění rozhodnutí o námitce developera (je stručné, ale je nutno zohlednit i zbytek odůvodnění předmětné změny územního plánu):

Jestliže se tedy obec nachází v oblasti ohrožené suchem, může se stejnou argumentací zakázat realizaci vrtů pro tepelná čerpadla využívající energii podzemní vody. Obec ale musí při odůvodňování regulace myslet na to, že tepelná čerpadla jsou aktuálně prosazovaným a „obecně žádoucím“ způsobem vytápění, takže bude třeba argumentovat o něco sofistikovaněji a zevrubněji než tomu bylo u obyčejných studen a vrtů. Vedle toho se bude muset obec vypořádat s tím, že i tepelná čerpadla přece směřují k boji se změnou klimatu. Zákazem jednoho konkrétního druhu čerpadel ale obec nijak neomezuje tepelná čerpadla jako taková, jen říká, že je třeba kvůli ochrana důležitého zájmu využít jinou technologii. Vhodnou argumentaci k zákazu vrtů pro tepelná čerpadla využívající energii podzemní vody si zkrátka umíme představit.

Všechny zodpovězené dotazy najdete zde.

V naší advokátní kanceláři vám rádi pomůžeme s nastavením vhodné regulace v územním plánu.