Nový stavební zákon rozlišuje dva druhy podnětů ke změně územního plánu – buď jsou spojené s návrhem zadání a se stanovisky k SEA a NATURA, nebo se jedná o prostý podnět bez uvedených příloh.  O tom, jak se postupuje při následných změnách územních plánů na základě těchto podnětů jsme psali již dříve. Velmi stručně lze shrnout, že o podnětech, které mají i návrh zadání a stanoviska, rozhodují zastupitelé bez ohledu na zprávu o uplatňování územního plánu (dále jen „Zpráva“), kdežto o podnětech bez příloh právě až v souvislosti se Zprávou.

Jedinou výjimkou jsou podněty vzešlé přímo od obce, které nemusí být na Zprávu navázány a lze je řešit i v mezidobí, i když nemají návrh zadání ani stanoviska (obojí zařídí pořizovatel).


Vyhodnocení uplatňování územního plánu

V § 109 odst. 5 stavebního zákona se píše, že se podněty bez návrhu zadání a stanovisek vyhodnotí postupem podle § 107 odst. 2 písm. f), to znamená v rámci Zprávy. K tomuto vyhodnocení uplatňování územně plánovací dokumentace má dojít dle § 106 odst. 1 stavebního zákona minimálně jednou za 4 roky (možné to je samozřejmě i častěji, ale to se v praxi neděje, spíše totiž vyhodnocování vůbec nedochází).

Návrh Zprávy zpracuje pořizovatel v součinnosti s určeným zastupitelem a následně jej předloží zastupitelům. Součástí tohoto návrhu je právě i vyhodnocení podnětů na změnu územně plánovací dokumentace. Pokud na základě (nejen na tomto základě) dojde pořizovatel k závěru, že je třeba pořízení změny územně plánovací dokumentace nebo nové územně plánovací dokumentace, je součástí zprávy o uplatňování návrh zadání změny nebo návrh zadání nového územního plánu.

Co se děje s návrhem Zprávy a zadání

Zpráva a návrh zadání v ní obsažený se pak dále projednávají jako kdyby šlo o klasický návrh zadání územně plánovací dokumentace (podle § 88 až 90 stavebního zákona). To znamená, že pořizovatel návrh zadání zašle dotčeným orgánům a návrh Zprávy a návrh zadání v ní obsažený se zveřejní na úřední desce obce, o jejíž územní plán jde. Návrhy jsou zaslány i orgánům k zajištění stanovisek SEA a NATURA. K návrhu Zprávy a zadání pak mohou dotčené orgány dodat pořizovateli vyjádření a každý (právnické a fyzické osoby) podněty. Následně je návrh zadání upraven (pořizovatel v součinnosti s určeným zastupitelem).

Teprve tady se nachází prostor pro zastupitelstvo (samozřejmě s pořizovatelem komunikuje i určený zastupitel), ale právě v okamžiku, kdy zastupitelé budou o návrhu Zprávy a zadání změny nebo nového územního plánu hlasovat, mohou:

  • pokud nesouhlasí
    • návrh Zprávy a zadání vrátit pořizovateli se svými pokyny k úpravě a k novému projednání,
    • návrhy zamítnout;
  • pokud souhlasí, návrhy schválit.

Podle našeho názoru by zastupitelé kupř. neměli hlasovat o podnětech zvlášť nebo je nějak vyčleňovat z návrhu zadání nebo Zprávy. Jejich úkolem, pokud s návrhem Zprávy a zadání nesouhlasí a chtěli by je schválit ve změněné podobě, je vrátit je pořizovateli s pokyny k úpravě (což je v podstatě ono rozhodnutí o tom, který podnět chtějí „pustit“ dál a který ne, ale je třeba to udělat formálně správně podle požadavků stavebního zákona). Zastupitelé by si tedy měli na základě předloženého návrhu Zprávy a zadání, pokud k nim mají výhrady, připravit pokyny, ty schválit a dát je pořizovateli a pak se návrhy upraví a bude je možno schválit.

Co se děje po schválení návrhu zadání

Když dojde ke schválení návrhu zadání, pak se při pořizování nové územně plánovací dokumentace postupuje podle § 91 až 105 stavebního zákona a při pořizování pouhé změny územního plánu se postupuje podle § 111 odst. 5 stavebního zákona, což v podstatě znamená, že se podobně, jako by šlo o nový územní plán. Návrh se připraví a bude se projednávat ve společném jednání s dotčenými orgány a ve veřejném projednání s právnickými a fyzickými osobami.

Pozor na přechodná ustanovení

Nezapomeňte také, že požadavky na Zprávu se podle nového a starého stavebního zákona liší. Který předpis se použije, plyne z přechodných ustanovení nového stavebního zákona (§ 323 odst. 2): Bylo-li ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona zahájeno projednání zprávy o uplatňování zásad územního rozvoje nebo územního plánu, dokončí se její projednání a schválení podle dosavadních právních předpisů. Obsahuje-li zpráva pokyny pro zpracování nové územně plánovací dokumentace nebo její aktualizace nebo změny, považují se tyto pokyny za zadání změny podle tohoto zákona; požadavky obsažené v pokynech, které jsou v rozporu s tímto zákonem, se nepoužijí.

Podrobnou informaci najdete v metodickém pokynu MMR.

Více našich článků k územnímu plánování najdete zde.