Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo nové metodické sdělení ke kontrole ve věcech územního plánování. Najdete jej zde.
Které úkony a činnosti obce v územním plánování podléhají kontrole?
Ve sdělení se mj. píše: „Výsledkem kontrolní činnosti může být i zjištění, že konkrétní akty orgánů jsou v rozporu se zákonem, popřípadě jiným právním předpisem a v případě přenesené působnosti též usnesením vlády, směrnicí ústředního správního úřadu nebo opatřením krajského úřadu přijatým při kontrole výkonu přenesené působnosti. V takovém případě se u těchto aktů postupuje podle ustanovení o dozoru (ve skutečnosti se jedná o nápravná opatření) zákona o obcích.
Kontrola podle NStZ zahrnuje jak dozor, tak i kontrolu ve smyslu zákona o obcích. Podle § 288 odst. 2 NStZ se kontrola vztahuje i na usnesení, rozhodnutí a jiná opatření přijatá v samostatné i přenesené působnosti… Podle zákona o obcích se postupuje v případě, že je úkon již vydán, kdežto stavební zákon cílí primárně i na činnost jako takovou. Je-li třeba napravit vadný úkon, postupuje se dle ustanovení zákona o obcích o dozoru nad výkonem samostatné/přenesené působnosti. Ustanovení o dozoru (ve skutečnosti jde o nápravná opatření) v zákoně o obcích se nevztahují na rozhodnutí a jiné úkony orgánů obce, kraje a hl. m. Prahy učiněné podle správního řádu (např. územní plán jako opatření obecné povahy, při jehož přezkumu se postupuje podle správního řádu, popř. soudního řádu správního) nebo podle daňového řádu.“
Metodika obsahuje také tabulku s příklady úkonů a činností podléhajících kontrole ve věcech územního plánování, což může být pro obce i vlastníky užitečné.
V naší advokátní kanceláři vám pomůžeme nastavit proces územního plánování tak, aby při kontrole obstál.
Více našich článků k územnímu plánování najdete zde.