V našem předchozím článku jsme psali o nové metodice MMR k vydávání územně plánovací dokumentace v přechodném období podle „bypassové novely“ zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon. Ministerstvo v metodice píše, že se v přechodném období jako celek nepoužije § 108 odst. 3 stavebního zákona. Ten zní takto: Změnu územně plánovací dokumentace, úplné znění územně plánovací dokumentace po této změně a adresy jejich uložení v národním geoportálu územního plánování oznámí pořizovatel veřejnou vyhláškou; dnem doručení veřejné vyhlášky nabývá změna účinnosti.

Chtělo MMR svojí metodikou říci, že se úplné znění v přechodném období nezveřejňuje spolu s územně plánovací dokumentací? Patrně ne, ale co mají tedy obce konkrétně dělat?

Povinnost zpracovat úplné znění je nedotčena

Úplné znění řeší stavební zákon v § 57. Povinnost pořizovatele plynoucí z § 57 odst. 2 stavebního zákona není bypassem dotčena. Znamená to, že i v přechodném období je úkolem pořizovatele zajistit vypracování úplného znění a po vydání změny jej musí pořizovatel opatřiti záznamem účinnosti.

Co s úplným zněním?

Stavební zákon v § 334b odst. 8 říká, že úplné znění se má v přechodném období namísto jejich vložení do národního geoportálu územního plánování zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. Kdo to ale udělá, jestliže podle názoru MMR nemá pořizovatel nic zveřejňovat a nic oznamovat svou veřejnou vyhláškou a vše je na obci? V takové situaci se musí o úplné znění postarat obec a musí zajistit jeho zveřejnění.

Otázkou taky je, jestli se má úplné znění doručovat veřejnou vyhláškou obce spolu se změnou územního plánu. K tomu už stavební zákon nic neříká. Domníváme se, že je to ideální cesta. Není podle nás rozumné, aby úplné znění spolu se změnou územního plánu zveřejněno nebylo, protože to bude působit zbytečné potíže a nejasnosti.

Doporučujeme tedy postupovat tak, jak se to dělalo dříve podle § 55 odst. 5 zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon: po vydání změny zajistí pořizovatel zpracování úplného znění územního plánu. Změnu územního plánu a úplné znění obec doručí svojí veřejnou vyhláškou a dnem doručení změny územního plánu a současně úplného znění nabývá změna účinnosti.

Závěr

Nedoporučujeme být kreativní a doručovat veřejnou vyhláškou obce jen samotné opatření obecné povahy – změnu územního plánu a úplné znění dát jen někam na webové stránky obce. Je to riskantní a soudy se nemusí ke zvláštnímu názoru MMR přiklonit. Evidentně s takovým výkladem totiž nepočítala ani bypass novela, když se v § 334b odst. 7 píše: Stanoví-li tento zákon, že ministerstvo nebo pořizovatel odkazuje na dokument vložený do národního geoportálu územního plánování, lze v přechodném období odkázat na dokument zveřejněný postupem podle odstavce 6.

Zákonodárce se domníval, že se bude § 108 odst. 3 prostě používat, jen se nebude muset (ale může) dokumentace dávat do Národního geoportálu územního plánování. Nic jiného být vyloučeno nemělo a žádné postupy se evidentně měnit taky neměly.

Více našich textů k územnímu plánování zde.