Na Evropskou komisi se můžete obrátit se stížností na jakékoli vnitrostátní opatření (zákon, nařízení či správní úkon), kvůli nepřijetí opatření nebo postupu ze strany země EU, u nichž se domníváte, že jsou v rozporu s právem Unie. Pomůže mnohdy nenáviděná Evropská komise českým občanům? Stojí za to to vyzkoušet!
Jak podat stížnost k Evropské komisi?
Stačí použít standardní formulář, který usnadní zpracování. Formulář můžete vyplnit v kterémkoli úředním jazyce EU. Nezapomeňte uvést následující:
- Popište, jakým způsobem měly podle vás vnitrostátní orgány porušit unijní právo a který právní předpis EU porušily.
- Uveďte kroky, které jste ve věci podnikli.
Existují tyto způsoby podání stížnosti:
- online: SG-PLAINTES@ec.europa.eu
- poštou: European Commission Secretary-General, B-1049 Brussels BELGIE
- na Zastoupení Evropské komise ve vaší zemi
- faxem na číslo: 32 22 96 43 35
Jak Evropská komise se stížností naloží?
- Do 15 pracovních dnů vám Evropská komise potvrdí, že stížnosti obdržela.
- V případě, že jste k podání stížnosti nepoužili standardní formulář, vyzve vás Evropská komise k tomu, abyste svoji stížnost podali znovu.
- Během následujících 12 měsíců Evropská komise stížnost posoudí a rozhodne, zda proti státu EU zahájit formální řízení o porušení práva. Pokud se daný problém vyjeví jako velmi složitý, nebo pokud se bude muset Evropská komise s vámi nebo se třetí stranou spojit kvůli doplňujícím informacím, může přijetí rozhodnutí trvat déle než 12 měsíců. V takovém případě o tom budete informováni. Dojde-li Evropská komise k závěru, že vaše stížnost je opodstatněná, zahájí proti dotyčnému státu formální řízení o nesplnění povinnosti. V takovém případě vás o tom bude informovat a sdělí vám, jak se případ vyvíjí.
- Během kontaktu s orgány země, proti němuž jste předložili stížnost, Komise nebude uvádět vaši totožnost, pokud jste k tomu nedali výslovný souhlas.
- Pokud Evropská komise shledá, že váš problém lze řešit účinněji prostřednictvím jiných neformálních nebo mimosoudních prostředků, může navrhnout, aby byl případ předán příslušné službě.
- Pokud Komise rozhodne, že se ve vašem případě nejedná o porušení unijního práva, před uzavřením případu vám to sdělí.
- V kterémkoli okamžiku můžete Evropské komisi zaslat doplňující informace týkající se stížnosti nebo požádat o setkání se zástupci Evropské komise.
Více o tom, jak Evropská komise komunikuje se stěžovateli: Sdělení o vztazích se stěžovatelem v případech uplatňování práva Unie.
Hromadné stížnosti
Pokud je kvůli jedné a téže věci podán velký počet stížností, Komise je může registrovat pod jedním číslem. Individuální potvrzení pak lze nahradit oznámením na internetových stránkách Europa.
Potvrzení o doručení hromadných stížností
Rozhodnutí přijatá na základě hromadných stížností
Vzor vyplněného formuláře, které je možné si stáhnout, upravit a odeslat:
Akttualizace: Zde zveřejňujeme informace o stížnosti, kterou jsme podali proti krizovým opatřením vlády na hranicích.
Další informace jsou na oficiálních stránkách.