Otázka: Občan obce tvrdí, že na úřední desce nebyl zveřejněn jeden z dokumentů. Musíme prokázat, že tomu tak bylo?
Odpověď:
Obce musí zveřejňovat v zákonem stanovených případech dokumenty na úřední desce, a to jak fyzické, tak té dostupné dálkovým způsobem (online). S tím, že je třeba prokázat, jak bylo na úřední desce zveřejňováno, se v praxi setkáváme poměrně často. Také proto o této otázce už rozhodoval Nejvyšší správní soud:
„Stěžovatel v závěru uvádí svoje pochybnosti o tom, že odvolací správní orgány budou nuceny naplnění dané skutečnosti (zveřejnění na elektronické úřední desce) v každém jednotlivém případě odvolacího řízení zkoumat z úřední povinnosti, aniž by bylo její nenaplnění odvolateli namítáno. K tomu lze uvést pouze, že pokud zákonodárce stanoví povinnost určitou informaci či písemnost takovýmto způsobem zveřejňovat, zřejmě má za to, že toto zveřejnění plní nějaký důležitý účel (typicky zajistit jednoduchý a dobře dostupný přístup k dané informaci či písemnosti neurčitému okruhu osob); jinak by jistě správním orgánům neukládal provádění něčeho zbytečného, a přitom administrativně poměrně náročného.
V takovém případě je tedy třeba, předpokládáme-li, že zveřejnění na elektronické úřední desce není samoúčelné a zbytečné, v rámci úřední činnosti zajistit patřičnou dokumentaci toho, že tak bylo vskutku zákonem stanoveným způsobem učiněno. Jinak řečeno, po správním orgánu se zde požaduje obdobný způsob dokumentace, jaký je při doručování jednotlivým konkrétně určeným osobám standardně vyžadován uchováváním doručenek či jiných dokladů o doručení ve správním spisu. To není nic, co by po správním orgánu nebylo možno spravedlivě požadovat.“ (Rozsudek NSS ze dne 8. 6. 2016, čj. 2 As 47/2016-44).
Obce musí v mnoha soudních řízeních dokládat, že byly na úřední desce řádně zveřejněny veškeré potřebné dokumenty – kupř. veřejné vyhlášky v rámci územního plánování. Je důležité, aby dbaly na to, že je nutno vše zveřejňovat jak na fyzické desce, tak online a současně nechat na obou deskách dokumenty viset po zákonem stanovenou dobu. Procesní chyby mají jak ti, kdo se s obcí spoří, tak soudy nejraději, neboť se jedná o argumentačně nejsnazší cestu, jak například územní plán zrušit. Je proto zbytečné kvůli procesním chybám ohrožovat výkon veřejné správy a chod obce.
TENTO DOTAZ BYL ZVEŘEJNĚN V RÁMCI NAŠÍ VÝZVY: 365 ČLÁNKŮ NEBO DALŠÍ KOČKA. PŘIJÍMÁME DOTAZY K ÚZEMNÍMU PLÁNOVÁNÍ, KTERÉ ZDARMA ZODPOVÍME.