Otázka: Obec vydala územní plán s podmínkou pořízení územní studie do 6 let od nabytí účinnosti územního plánu s tím, že chce záměr co nejvíce oddálit. Kdy musí obec začít pořizovat studii? Musí začít hned, jakmile budou vlastníci pozemků požadovat, nebo má čas a musí si jen hlídat, aby neutekla lhůta a podmínka nakonec neodpadla? Nebo vlastně studii nemusí začít nikdy a po 6 letech podmínka propadne? Bude za tento „zdržovací“ postup obec postižitelná?

Odpověď:

Otázka je složena z několika podotázek. Pojďme si je rozebrat postupně. Zdůrazníme ale, že obec nepořizuje územní studii v samostatné působnosti, územní studie je věcí pořizovatele, tj. se pořizuje v přenesené působnosti a obec (zastupitelstvo) na ni má pramalý vliv.

Zastupitelstvo návrh územní studie pouze bere na  vědomí

Pouze § 68 odst. 4 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon říká, že v případě, kdy se jedná o územní studii, jejíž pořízení je uloženo územním plánem jako podmínka pro rozhodování v území (§ 81 odst. 4 stavebního zákona), předloží pořizovatel její návrh k projednání zastupitelstvu obce, které územní plán schválilo. Neprojedná-li zastupitelstvo obce návrh územní studie ve lhůtě 90 dnů ode dne jeho předložení zastupitelstvu obce pořizovatelem, platí, že s návrhem souhlasí.

Zastupitelstvo ale nemůže udělat prakticky nic jiného, než vzít návrh na vědomí, popř. požádat pořizovatele o úpravy, ale to ze stavebního zákona ani výslovně neplyne (dalo by se to dovozovat jen z § 68 odst. 5, kde se dočteme, že v nezbytném případě zajistí pořizovatel úpravu studie).

Pořizovatelem územní studie může být orgán obce s rozšířenou působností anebo může mít i malá obec „létajícího pořizovatele“, správněji zástupce pořizovatele.

Do kdy by měla být územní studie pořízena

Druhá podotázka směřuje k tomu, kdy by měla být územní studie pořízena, když je podmínkou pro rozhodování podle územního plánu. To není jasně stanoveno, ale v podstatě se počítá s tím (§ 68 odst. 1), že by studii měl pořizovatel pořídit a vložit do národního geoportálu územního plánování co nejdřív (z úřední povinnosti – „podnět“ mu může dát i investor). Otálení může být nezákonným zásahem ze strany pořizovatele (tj. nikoli obce v samostatné působnosti).

Pokud jde o propadnutí lhůty, pak skutečně latí, že když není studie pořízena a vložena do národního geoportálu, podmínka v územním plánu zaniká a stavebníci mohou realizovat výstavbu jen podle podmínek obsažených v samotném územním plánu, což ale obvykle není výhodné pro obec. Podmínku pořízení územní studie obsaženou v územním plánu lze změnou územního plánu i prodloužit, ale musí to být velmi dobře odůvodněno, jinak se vlastníci mohou domoci zrušení takové územně plánovací dokumentace u soudu.

Za propadnutí lhůty pro pořízení územní studie nebude podle našeho názoru nikdo postižen, leda by opět šlo uvažovat o nezákonném zásahu – v situaci, kdy by vlastníci bez územní studie skutečně stavět nemohli a nedomohli se skrze svoje podněty jejího pořízení. Odpovědnost by ale opět nesl pořizovatel, nikoli obec v samostatné působnosti. Pokud tedy obecní úřad není pořizovatelem, situaci by obec vůbec neřešila.

Všechny zodpovězené dotazy najdete zde. Další naše články k územnímu  plánování zde.