V některých opatřeních obecné povahy pořizovaných podle zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon (nový stavební zákon) se lze v praxi setkat s větou zhruba tohoto znění: „Toto opatření obecné povahy nabývá účinnosti dle § 173 odst. 1 správního řádu patnáctým dnem po dni vyvěšení veřejné vyhlášky oznamující její vydání.“ Je to ale správně? Podle našeho názoru ne, protože nový stavební zákon jednoduše řeší doručování jinak, než tomu bylo dříve.
Kdy nabývá účinnosti územně plánovací dokumentace
Nový stavební zákon v § 105 odst. 2 říká, že územně plánovací dokumentaci a adresu jejího uložení v národním geoportálu územního plánování oznámí pořizovatel svojí veřejnou vyhláškou (tedy ne veřejnou vyhláškou zastupitelstva obce, o jejíž územně plánovací dokumentaci jde). Dnem doručení této veřejné vyhlášky nabývá územně plánovací dokumentace účinnosti.
Ve zmíněném § 173 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen správní řád“) se píše: Opatření obecné povahy, které musí obsahovat odůvodnění, správní orgán oznámí veřejnou vyhláškou… Opatření obecné povahy nabývá účinnosti patnáctým dnem po dni vyvěšení veřejné vyhlášky.
Evidentně tedy nový stavební zákon upravuje otázku doručování opatření obecné povahy samostatně a odlišně od správního řádu. Ten totiž počítá s tím, že opatření obecné povahy veřejnou vyhláškou doručuje správní orgán, který opatření vydal. V případě územního plánování ale územně plánovací dokumentaci vydává svojí vlastní veřejnou vyhláškou jiný orgán. Pořizovatel pak skrze svoji vlastní vyhlášku opatření obecné povahy po jeho vydání doručuje, a právě jeho vyhláška má relevanci pro nabytí účinnosti (na rozdíl od vyhlášky zastupitelstva, která žádný význam pro nabytí účinnosti nemá).
Proto se podle našeho názoru § 173 odst. 1 správního řádu nepoužívá. Důležitý je § 25 odst. 2 správního řádu, kde se uvádí: doručení veřejnou vyhláškou se provede tak, že se písemnost, popřípadě oznámení o možnosti převzít písemnost, vyvěsí na úřední desce správního orgánu, který písemnost doručuje… Písemnost nebo oznámení se zveřejní též způsobem umožňujícím dálkový přístup. Patnáctým dnem po vyvěšení se písemnost považuje za doručenou, byla-li v této lhůtě splněna i povinnost podle věty druhé.
Rozdělení rolí mezi pořizovatele a zastupitelstvo
Závěrem je tedy třeba upozornit na to, že v procesu územního plánování dochází k rozdělení rolí mezi pořizovatele (přenesená působnost) a zastupitelstvo (samostatná působnost), přičemž oba tyto orgány vykonávají veřejnou správu. Zcela správně by (než dojde k novele nového stavebního zákona) měly být po schválení územně plánovací dokumentace a před nabytím její účinnosti vydány dvě veřejné vyhlášky:
- veřejná vyhláška zastupitelstva (tedy v záhlaví bude uvedeno, že jde o VV zastupitelstva obce), skrze kterou je opatření obecné povahy vydáno;
- následně pořizovatel vloží územně plánovací dokumentaci do Národního geoportálu územního plánování a skrze svoji veřejná vyhláškou (tedy v záhlaví bude uveden pořizovatel jako orgán, nikoliv obce nebo zastupitelstvo), oznámí vydané OOP a adresu jeho uložení – právě tato veřejná vyhláška pořizovatele je určující pro běh lhůty pro nabytí účinnosti OOP.
Ustanovení § 173 odst. 1 správního řádu se pro určení okamžiku nabytí účinnosti územně plánovací dokumentace nepoužívá.
Kdy nabývá účinnosti stavební uzávěra
Pro stavební uzávěry platí ohledně nabývání účinnosti § 128 odst. 2 nového stavebního zákona, který zní takto: Pořizovatel zajistí vložení územního opatření do národního geoportálu územního plánování do 7 dnů po jeho vydání. Územní opatření a adresu jeho uložení v národním geoportálu územního plánování oznámí pořizovatel veřejnou vyhláškou; dnem doručení veřejné vyhlášky nabývá územní opatření účinnosti.
Z uvedeného je zřejmé, že i na stavební uzávěry se vztáhnou všechny výše uvedené závěry (včetně nutnosti mít dvě veřejné vyhlášky), neboť textace ustanovení § 128 odst. 2 a § 105 odst. 2 nového stavebního zákona je stejná.
Během přechodného období podle § 334a nového stavebního zákona platí zvláštní pravidlo v tom, že se nemusí vydané OOP vkládat do NGÚP, ale postačí ho zveřejnit na webu pořizovatele a odkázat ve vyhlášce pořizovatele na adresu tohoto uložení.
Více našich článků k územnímu plánování najdete zde.